fbpx

Principiile Gestalt în vizualizarea de date

Gestaltism-ul este un concept dezvoltat din psihologie,pe la începutul secolului al XX-lea, care a pus bazele studiului modern al percepției, pornind de la ideea că întregul este întotdeauna diferit (dar nu mai mare) decât părțile din care este alcătuit și că atributele acestuia nu sunt deductibile din analiza părților, luate separat.

„Întregul este diferit de suma părților sale”

Principiile Gestalt au devenit populare prin anii 1920, atunci când psihologii Max Wertheimer, Kurt Koffka și Wolfgang Kohler au început să studieze modul în care oamenii se orientează în haosul creat de multitudinea stimulilor din jurul lor. Astfel, au stabilit o serie de principii care descriu cum  percepem informații vizuale. Multe dintre aceste principii sunt încă extrem de relevante, ba chiar esențiale, pentru orice graphic designer.

Principiul proximității

Tindem să percepem obiectele poziționate aproape unele de altele ca făcând parte din același grup.

Principiul similarității

Percepem ca un grup elementele care au caracteristici similare (forma, culoarea, dimensiunea, textura).

Principiul încadrarii

Considerăm obiectele încadrate (de cele mai multe ori printr-un chenar sau un fundal comun) ca fiind parte din același grup.

Principiul conexiunii

Elementele conectate între ele sunt percepute ca făcând parte din același grup.

Principiul închiderii

Așa cum atunci când lipsesc litere dintr-un cuvânt îl putem totuși citi, tot așa creierul nostru poate “completa” spațiile lipsă dintr-o imagine, recunoscând anumite pattern-uri.

Principiul continuității

Se pare că ne este mult mai ușor să interpretăm elementele grafice ca fiind într-o relație  dacă sunt așezate în linie dreaptă sau curbă.

Aceste principii, înțelese corect, ne vor ajuta să:

Stabilim ce elementele grafice sunt mai eficiente în funcție de un anumit context. Aici ne referim la când anume să folosim un fundal, degradeuri sau cum să grupăm elemente care au lucruri în comun.

Creăm anumite puncte de interes

Dezvoltăm produse care să rezolve o problemă sau care să răspundă nevoilor utilizatorului într-un mod atractiv și intuitiv.